menu

Oplossing

Verbeteren van de flexibiliteit

Anders organiseren, de Werkverbeteraars implementeren

Maar hoe weet je nu wat bij jou organisatie past?

In alle organisaties is een bepaalde mate van flexibiliteit nodig in de planning: om de pieken en dalen van klantvragen op te vangen, om tegemoet aan een veranderende zorgvraag, om te zorgen dat medewerkers hun verlof kunnen opnemen en er vervanging is bij verzuim. Flexibiliteit is er in allerlei soorten en maten: soms heet het een flexibel schil, andere keren inhuur of invalkrachten en soms is er een heel flexbureau of flexpool. Maar hoe weet je nu wat bij jou organisatie past? En wanneer is er sprake van flexibiliteit en wanneer ben je pleisters op pleisters aan het plakken?
De Werkverbeteraars helpen bij het vaststellen van die behoefte.

Check op flexibiliteit

  • Is je inzet variabel? Heb je elke week dezelfde inzet nodig in uren of medewerkers? Dan is er geen sprake van flexibiliteit, maar ben je waarschijnlijk een tekort in je bestaande medewerkerpool aan het oplossen.
  • Beweegt je flexibele inzet mee met je vaste medewerkers en de behoefte van je organisatie?
  • Kun je flexibiliteit inzetten als aanvulling op je vaste medewerkers of bepaalt de beschikbaarheid van je flexibele medewerkers hoe je je vaste medewerkers inplant?
  • Kun je de medewerkers die flexibel werken inzetten volgens de behoefte van jouw organisatie?
  • Een hoe zit dat als die behoefte verandert, kunnen de medewerkers mee veranderen in die behoefte?

Wat betekend flexibiliteit?

Kun je deze vragen niet of lastig beantwoorden?

Dan is het advies om te onderzoeken wat flexibiliteit betekent in jouw organisatie en jouw planning. Misschien is er helemaal geen sprake van flexibiliteit namelijk.

  • Op welk moment in de plancyclus is er vooral sprake van “flexibiliteit” in jouw organisatie?
  • Zijn er kaders voor het inzetten van flexibiliteit in de planning? Is er van te voren een voorspelling of richtlijn van wat voor soort medewerker en hoeveel medewerkers er nodig zijn?
  • Kun je flexibel inzet herkenbaar in je planning? Voor welke reden werden deze uren ingezet en is dat volgens een opgesteld proces?

Het resultaat van een verbeterde flexibiliteit

  • Balans in de driehoek klanttevredenheid – efficientie – medewerkertevredenheid
  • Inzicht in personeelsbehoefte
  • Hogere klanttevredenheid
  • Hogere betrokkenheid medewekers, meer loyaal en meer tevreden
  • Efficiëntere inzetbaarheid van personeel
  • Verbeterde flexibiliteit van medewerkers
  • Vermindering van overmatige kosten van arbeid
  • Grip op plus- en minuren
  • Heldere KPI voor flexibiliteit
  • Cultuur in de organisatie gericht op flexibiliteit

De aanpak van de Werkverbeteraars

  • Voorbereiding, planscan en kick off
  • Bepalen gewenste vorm flexibiliteit
  • Vormen nieuwe kaders en besturingsmodel
  • Uitgangspunten beleid bepalen
  • Koppeling van processen en data
  • Toetsen kader, beleid
  • Vaststellen mate van flexibiliteit
  • Communicatie nieuwe methodiek
  • Vorming, uitrol, training, borging
  • Start inrichting
  • Resultaat
  • Overgangsfase oud -> nieuw
  • Evaluatie

Pepijn Martens

Business Manager Werkverbeteraars

Ik wil graag mijn werk verbeteren!

Vul hieronder je gegevens in en binnen 1 werkdag neem ik contact met je op. Je kunt mij ook direct mailen of bellen.

Naam*
E-mailadres*
Bericht*

Door te klikken op ‘Bericht verzenden’ ga je akkoord met onze privacy policy.

Toegang tot premium artikelen

Sluit venster

Login

Account maken

Ik zoek een interimmer

Sluit venster

Vul je gegevens in

Offerte aanvragen

Sluit venster

Uw gegevens