Inloggen

menu

De kwaliteitscirkel van Spril

Jouw blauwdruk voor het ideale planproces

Introductie van de kwaliteitscirkel van Spril

Workforce Management (WFM) en Personeelsplanning (PP) gaat om het inzetten van de juiste medewerkers met de juiste vaardigheden op het juiste moment. Spril is dé specialist in Workforce Management & Personeelsplanning en we staan ervoor om organisaties te helpen continu te verbeteren. Hiervoor gebruiken we de WFM-cyclus, ook wel de kwaliteitscirkel van Spril genoemd.

Ontdek de stappen binnen de kwaliteitscirkel

Optimalisatie adviseren

Doel van optimalisatie is continu verbeteren door te leren van het verleden.

Prognose maken

Het doel van de prognose is voorspelbaarheid.

Rapportage opstellen

Het doel van rapportage is de zorgvuldige registratie van gegevens.

Capaciteit beheren

Het doel van capaciteit beheren is flexibiliteit en kosten in balans brengen: niet te veel of te weinig personeel, maar altijd precies genoeg.

Dagsturing uitvoeren

Het doel van dagsturing is balans behouden tussen kosten en kwaliteit.

Rooster maken

Het doel van het rooster is medewerkerstevredenheid binnen de gestelde doelen en kaders.

Strategisch

De missie en visie van de organisatie worden gekoppeld aan hoe WFM bijdraagt aan het behalen van organisatiedoelstellingen.

Tactisch

De strategie wordt verbonden met de operatie door middel van doelstellingen en ambities op de middellange termijn.

Operationeel

Beslissingen worden op korte termijn genomen om het actuele werkaanbod en de beschikbaarheid van personeel optimaal op elkaar af te stemmen.

"Door elk onderdeel strategisch, tactisch en operationeel continu aan te pakken, borg je de werkwijzen, behoud je controle over het proces en kun je effectief sturen op altijd het best mogelijke resultaat."

Deze cirkel is de blauwdruk voor het Workforce Management- en Personeelsplanningsproces, wat inzicht geeft in verbeterpotentieel en de basis vormt om met daadkracht keuzes te maken. We kiezen voor een cirkel, omdat deze vorm de zes procesonderdelen weergeeft met de nadruk op de onderlinge samenhang en volgorde. Het is een proces van continue verbetering.

De kwaliteitscirkel geeft de werkwijze van Spril weer en kan gebruikt worden als leidraad om het gesprek aan te gaan over WFM of Personeelsplanning binnen een organisatie. De kwaliteitscirkel kan als geheel bekeken worden of er kan gekozen worden om de aandacht te vestigen op één onderdeel ervan en vanuit daar de samenhang met de rest van het proces te verkennen.In de kwaliteitscirkel kun je lezen wat elke processtap inhoudt en wat het doel ervan is. Elke processtap
binnen de kwaliteitscirkel heeft drie niveaus. De drie niveaus – strategisch, tactisch en operationeel – verduidelijken wat de verbeterpunten zijn in verschillende lagen van de organisatie. Bij elk niveau staat een vraag vermeld als voorbeeld van onderwerpen die spelen op dit niveau in het proces.

Door middel van de kwaliteitscirkel is een grondige analyse te maken van welke procesonderdelen verder ontwikkeld kunnen worden en of de verschillende niveaus optimaal met elkaar zijn verbonden. Door deze te volgen kunnen toekomstbestendige
doelstellingen behaald en geborgd worden.

Direct implementeren bij je organisatie?

We staan klaar om de kwaliteitscirkel bij jouw organisatie te implementeren. 

Liever eerst alleen een scan om de huidige situatie in kaart te brengen? Dat kan natuurlijk ook!

Meer leren in de Spril Academie?

Ontdek hoe je zélf de kwaliteitscirkel strategisch, tactisch en operationeel inzet. Praktisch, direct toepasbaar en altijd met resultaat.

Toegang tot premium artikelen

Sluit venster

Login

Account maken

Ik zoek een interimmer

Sluit venster

Vul je gegevens in

Offerte aanvragen

Sluit venster

Uw gegevens