menu

Uitdaging

Verbeter de samenwerking met teamleiding en planning

Optimale samenwerking tussen Personeelsplanning en teamleiding, een cruciale schakel

Hoe kan personeelsplanning mijn teamleiders ondersteunen in het behoud van medewerkers en het beheersen van verzuim

Het is geen geheim dat een goede inrichting van processen en het stakeholderveld bijdraagt aan een goede bedrijfsvoering.

Maar hoe stel je het belang van de planner en de teamleider goed op elkaar af?

Een planner keurt een aanvraag af omdat hiermee de bedrijfsvoering in gevaar komt. Een teamleider keurt hem goed omdat dit bijdraagt aan de werk/privébalans van de medewerker. In het spanningsveld wat nu is ontstaan zijn goede afspraken nodig die een goede samenwerking ondersteunen. Maar hoe kom je daar? Hieronder definiëren we het 7-stappenplan:

  1. Doelen en verwachtingen
  2. Data-analyse en informatie-uitwisseling
  3. Gezamenlijke overlegstructuur
  4. Medewerkertevredenheid en feedback
  5. Proactieve verzuimbeheersing
  6. Flexibiliteit en aanpassingsvermogen
  7. Evaluatie en continue verbetering

Uit het 7-stappenplan kunnen een aantal acties en duidelijke resultaten worden gedestilleerd.

Zoals:

Organiseer een bijeenkomst tussen teamleiders en personeelsplanners om gemeenschappelijke doelen en verwachtingen te bespreken. Focus op behoud van medewerkers, verzuimbeheersing en efficiëntie in de planning.

Resultaat: Duidelijke afspraken over wat er verwacht wordt van beide partijen en hoe ze elkaar kunnen ondersteunen.

Of

Zorg voor een gedeeld systeem waarin zowel de teamleiders als de personeelsplanners toegang hebben tot actuele gegevens over personeel, zoals verzuimcijfers, werkroosters, beschikbaarheid en feedback van medewerkers.

Resultaat: Een gezamenlijke databron die helpt bij het nemen van geïnformeerde beslissingen.

Benieuwd naar alles acties en resultaten uit het 7-stappenplan? Download de factsheet “Optimalisatie van samenwerking tussen teamleiders en personeelsplanners” hier.

Ga aan de slag samen met de Werkverbeteraars van Spril om zo:

Ga aan de slag samen met de Werkverbeteraars van Spril om zo met het volgen van deze stappen teamleiders en personeelsplanners een effectieve samenwerking te laten opbouwen. Dit verbetert niet alleen de operationele efficiëntie, maar zorgt ook voor een gezondere en productievere werkomgeving. Met als resultaat betere prestaties, hogere medewerkerstevredenheid en een lager verzuim.

Korte termijn oplossingen

  • Herijking van de besturingsmethodiek met een vernieuwde overlegvorm
  • Een basis capaciteitsplan waarmee scenario’s kunnen worden opgesteld
  • Continue optimalisatie van de samenwerking en een robuuste planning

Zo zorgen we voor een snelverband, maar we zorgen ook voor duurzame oplossingen. Klik hieronder om meer te leren over de aanpak van de Werkverbeteraars van Spril.

Taken en verantwoordelijkheden

Heb je niet precies duidelijk hoe taken en verantwoordelijkheden verdeeld zijn? Mis je inzicht in wat jouw organisatie levert en hoe verschillende onderdelen daarin bijdragen? Kortom, heb je het knagende gevoel dat je niet honderd procent in control bent?

De optimale balans tussen bedrijfsdoelen, klantbeleving en medewerkerstevredenheid. Dat is waar Personeelsplanning en WFM in de essentie over gaat. Het ontwerp van het ideale proces geeft je het stuur in handen om die balans te bereiken. Wij helpen je het proces te beschrijven, te verbeteren of te ontwerpen en aan te sluiten op de bedrijfsstrategie. Op die manier kan de besturingsmethodiek aansluiten bij de rest van de organsatie

Het belang van KPI

Voordat een besturingsmethode ingericht wordt, zullen we ons eerst de volgende vraag moeten stellen: waar gaan we op sturen? Hiervoor moeten we de belangrijkste stuurvariabelen vaststellen, de Key Performance Indicators (KPI’s). Het gaat hier om KPI’s met betrekking tot service, kwaliteit, productiviteit en financiële aspecten. Bij het vaststellen van KPI’s is het belangrijk om rekening te houden met de volgende voorwaarden:

  • Ambitie: een KPI geeft de ambitie van de organisatie weer om telkens de prestaties te verbeteren.
  • Realistisch: een KPI moet uiteraard wel realistisch zijn, het moet niet te eenvoudig maar zeker ook niet te moeilijk zijn.
  • Evaluatie: periodiek zal bekeken moeten worden of de KPI nog passend is bij de ambitie én de realiteit van de organisatie.
  • Bijstellen: een KPI is dus nooit een statische doelstelling, als het nodig is zal deze dus bijgesteld moeten en kunnen worden.

Pepijn Martens

Business Manager Werkverbeteraars

Ik wil graag mijn werk verbeteren!

Vul hieronder je gegevens in en binnen 1 werkdag neem ik contact met je op. Je kunt mij ook direct mailen of bellen.

Naam*
E-mailadres*
Bericht*

Door te klikken op ‘Bericht verzenden’ ga je akkoord met onze privacy policy.

Toegang tot premium artikelen

Sluit venster

Login

Account maken

Ik zoek een interimmer

Sluit venster

Vul je gegevens in

Offerte aanvragen

Sluit venster

Uw gegevens