Roostering is het procesgedeelte waarbinnen de vertaling wordt gemaakt van het aantal benodigde medewerkers naar ingeroosterde activiteiten per medewerker. Roostering is essentieel om inzicht te krijgen in hoe de theoretische voorspelling uit gaat pakken.
Optimale roosters geven een hogere klanttevredenheid, hogere medewerkerstevredenheid en meer efficiency en doelmatigheid voor de organisatie.
Een planner of roostermedewerker maakt een rooster op basis van de eerder voorspelde klant/cliëntvraag en de beschikbaarheid en bekwaamheid van medewerkers. Een van de eerste stappen in het roosterproces is het verdelen van het verwachte werkaanbod over de dagen van de week. Hoe is het werk verdeeld? Komt er meer op dinsdag of op woensdag? Met behulp van historische overzichten is vaak de verdeling van het werk goed inzichtelijk te maken. Ook zijn sommige organisaties in staat om het werk deels te sturen, door bijvoorbeeld afspraken met klanten te maken over het moment waarop ze geholpen worden. Een andere variant is om op drukke momenten de klant erop te wijzen wanneer het rustiger is, zodat een deel van de klanten daar uit eigen beweging naartoe beweegt.
Zijn basisrooster nog wel van deze tijd? Jazeker, want nog niet iedere organisatie is klaar voor zelfsturing of zelfroosteren. In de ontwikkeling van Personeelsplanning en WFM zijn basisrooster een goed vertrekpunt voor stabiliteit en voorspelbaarheid.
Bij basisrooster draait alles om het creëren van een ‘aanwezigheidsrooster’ voor teams en afdelingen. Dit rooster geeft precies aan hoeveel mensen er op welk moment aanwezig moeten zijn en welke taken zij moeten uitvoeren. Het doel is om de activiteiten van de organisatie (de werkvraag) af te stemmen op de beschikbare capaciteit (het werkaanbod), zodat alles efficiënt en soepel verloopt.
Een goed basisrooster is als het kloppende hart van een organisatie. Het zorgt ervoor dat alle puzzelstukjes naadloos in elkaar vallen, waardoor alles op rolletjes loopt. Een doordachte basisrooster helpt niet alleen om de dagelijkse taken soepel te laten verlopen, maar draagt ook bij aan de langetermijndoelen van de organisatie.
Vul hieronder je gegevens in en binnen 1 werkdag neem ik contact met je op. Je kunt mij ook direct mailen of bellen.
Door te klikken op ‘Bericht verzenden’ ga je akkoord met onze privacy policy.
Spril
Microfoonstraat 5
1322 BN Almere [route]
Spril
Microfoonstraat 5
1322 BN Almere
Copyright © 2024 Spril - Made by TRGR