menu

Uitdaging

Voorkomen van een bore-out

Het belang van inzicht in de ontwikkelbaarheid van medewerkers

“Uit je baan groeien” als sluimerend probleem op de werkvloer

De bezettingsgraad (in het klantcontactcenter occupancy genoemd) geeft weer hoe veel tijd de medewerker daadwerkelijk besteed aan de klant.

Het hebben van een KPI voor de bezettingsgraad is in die zin belangrijk omdat het waardevolle informatie geeft over de werkdruk of misschien het tekort aan werkdruk. De bezettingsgraad is gekoppeld aan de productiviteit van de medewerker en in augustus 2024 was in het nieuws dat dit sinds corona gestaag daalt in Nederland.

Sturen op de bezettingsgraad kan dus zowel de burn-out als de bore-out voorkomen. Wat kan een bore-out veroorzaken?

  • Te weinig werk hebben
  • Te veel routinematig werk
  • Werken onder je niveau
  • Geen uitdaging in het werk

Wat kan je als werkgever doen om bore-out te voorkomen?

  • Zorg voor uitdaging in het werk
  • Stel duidelijke doelen en maak plannen samen met de werknemer
  • Zorg dat het onderdeel wordt van de maandelijkse dialoog
  • Zorg voor een gevarieerd taakaanbod
  • Faciliteer sociale interactie
  • Leer medewerkers hoe met vitaliteit en werk/privé balans om te gaan
  • Stel pauzes verplicht
  • Zorg voor promotiekansen

Personeelsplanning kan hier bij helpen, denk hierbij aan het inrichten van strategische personeelsplanning om het ontwikkelpotentieel te identificeren en benutten.

Ga aan de slag samen met de Werkverbeteraars van Spril om zo:

  • Een vlootschouw van de teams te maken
  • Het opstellen van lange termijn formatieplanning
  • Het opstellen van een strategisch kader voor het werkaanbod
  • Het verhogen van flexibiliteit door het invoeren van capaciteitsplanning
  • Werkaanbod en personeelsaanbod beter laten aansluiten door poolmanagement
  • Beleid maken voor flexibiliteit

Strategische personeelsplanning geeft de sturingsmogelijkheden. Het laat de organisatie verder vooruit kijken en over afdelingen heen steeds opnieuw bepalen wat de wenselijke personele strategie is om hun ambitie en doelen te realiseren.

 

Korte termijn oplossingen

  • Implementatie capaciteitsplanning en poolmanagement
  • Vlootschouw voor inzicht in de ontwikkelbaarheid van de teams
  • Lange termijn inzicht in de ontwikkeling van het werkaanbod

Zo zorgen we voor een snelverband, maar we zorgen ook voor duurzame oplossingen. Klik hierbove om meer te leren over de aanpak van de Werkverbeteraars van Spril.

Werkdruk in kaart

Het in kaart brengen van werkdruk (of het ontbreken) is een doorlopend proces en vraagt om regelmatige evaluatie en aanpassingen. Het belangrijkste is om werkdruk niet als een geïsoleerd probleem te zien, maar als een factor die afhankelijk is van de gehele organisatiecontext.

Pepijn Martens

Business Manager Werkverbeteraars

Ik wil graag mijn werk verbeteren!

Vul hieronder je gegevens in en binnen 1 werkdag neem ik contact met je op. Je kunt mij ook direct mailen of bellen.

Naam*
E-mailadres*
Bericht*

Door te klikken op ‘Bericht verzenden’ ga je akkoord met onze privacy policy.

Toegang tot premium artikelen

Sluit venster

Login

Account maken

Ik zoek een interimmer

Sluit venster

Vul je gegevens in

Offerte aanvragen

Sluit venster

Uw gegevens