Inloggen

menu

Werken als personeelsplanner bij de politie

Geplaatst op: 9 november 2022
Geplaatst op: 9 november 2022
Geschreven door
Categorie
Personeelsplanning
Leesduur
6 min. leestijd
Deel dit artikel
Heb je vragen?

Personeelsplanner bij de politie?

Hoe gaat dat er nou aan toe? Onze collega, Wouter Roozen, vertelt je er meer over!

Ik ben Wouter Roozen en via Spril werkzaam bij de politie eenheid Den Haag als personeelsplanner. Een klus die ik niet beschouw als klus maar als een mooie opdracht. Niets is zo veranderlijk qua werkinhoud en zo uitdagend als de planning van de politie. Van het maken van perioderoosters (de politie werkt met dertien periodes) tot het plannen en advies geven bij ‘grote’ operaties. Ik zorg dat de randfuncties zoals de HOvJ (Hulp Officier van Justitie) allemaal afgedekt zijn. En waar blijft het personeel op straat als ze niet de juiste certificering hebben? Die plan ik daarom op tijd in voor de verplichte cursussen. Kortom een zeer veelzijdige opdracht wat ik met plezier uitvoer!

 

Werkzaamheden als personeelsplanner

Hoe komt zo’n periode rooster nou tot stand? Voordat ik de dagelijkse planning kan maken, plan ik eerst de verloven en de opleidingen die een vaste datum hebben. Ook de specifieke werkzaamheden worden op voorhand gepland, zoals inzet bij de kermis, de Sinterklaas intocht, horeca controles, verkeerscontroles en andere regionale acties die meestal ruim van te voren bekend zijn. Daarna begin ik aan het plannen van de mensen in het rooster met specifieke diensten. Denk hierbij aan de mensen die naast hun gewone taak als politieagent ook in de Ondernemingsraad zitten, de klachten afhandeling doen, HOvJ zijn of andere taken of projecten hebben. Vervolgens komen de sturingsrollen aan bod; de OpCo (Operationeel Commandant} die verantwoordelijk is voor de dagdagelijkse sturing en de ACO (Assistent Commandant) die de communicatie op het bureau voert met de voertuigen en de meldingen kanaliseert. Twee cruciale rollen waar de juiste mensen op moeten zitten.

Dan is het puzzelen met de verplichte reguliere (kernbezetting) nachtdiensten, weekenddiensten, avonddiensten en tot slot de dagdiensten. Als dat staat komen de andere (flexibele) diensten aanbod om te zorgen dat iedereen aan zijn uren komt. De medewerkers krijgen 28 dagen voor de periode begint, de wekelijkse rust door. Dus je werkt altijd minimaal 2 periodes vooruit. Naast het maken van een periode rooster komen natuurlijk nog dagdagelijkse verschuivingen voor, zoals ziekte, onverwachts verlof, etc. Maar ook aanpassingen van bijvoorbeeld ME piketdiensten. Dit kan verschillen per regio. Waar ik werk is er regelmatig een ME inzet, waar dan toch de nodige rooster aanpassingen bij nodig zijn.

Wat mijn werk zo uitdagend maakt

Het is niet alleen plannen wat je doet als planner bij de politie. Zo kan ik ook bezig zijn met het adviseren over de beste data voor een eenmalige training die een specifieke groep moet volgen. Of het adviseren over beschikbare capaciteit voor toekomstige specifieke acties. Medewerkers binnen de politie mogen een “modaliteit” aanvragen, wat inhoud dat ze op die dag/ dat dagdeel niet ingezet kunnen worden. Dit kan soms ook de nodige uitdagingen geven, maar is wel iets wat je steeds in de gaten moet houden bij het plannen en adviseren.

Kortom je hoeft je niet echt te vervelen, want zoals ik al zei het is veelzijdig werk met de nodige uitdagingen en zeker ook voldoening!

Meer weten over werken bij de politie? Neem contact op met en we bekijken samen wat de mogelijkheden zijn!

Vergelijkbare artikelen

Toegang tot premium artikelen

Sluit venster

Login

Account maken

Ik zoek een interimmer

Sluit venster

Vul je gegevens in

Offerte aanvragen

Sluit venster

Uw gegevens