We halen alles uit de kast om de coronapandemie te bestrijden door de personeelsplanning te centraliseren, maar wat zijn de repercussies voor andere patiënten in de zorg op de langere termijn?
Tijdens de huidige corona crisis zie je het veel gebeuren: oproepen voor materiaal (mondkapjes, overjassen, etc.) en voor extra personeel in de zorg. Fantastisch en hartverwarmend hoe we hier massaal op hebben gereageerd en mooi om te zien hoe mensen die soms jaren niet meer in de zorg hebben gewerkt zich weer 100% inzetten voor hun oude vak.
Niets anders dan veel respect voor de harde werkers in de zorg.
Er wordt met man en macht gewerkt in en aan de planning van de zorg. De planning die net klaar is, kan een halve dag later weer in de prullenbak. Het is plannen tegen de dagkoersen in soms. In het kader van crisisplanning zien we bijvoorbeeld 3- en 5-ploegendiensten voorbijkomen in ziekenhuizen en A-B roosters in de gehandicaptenzorg.
“In het Amsterdam UMC zijn er minder patiënten op de SEH dan voor de crisis en het overgrote deel hiervan is coronapatiënt.
Vrijwel tegelijkertijd ontstaat de vraag naar grip op de huidige en toekomstige situatie. Als we onze klanten spreken horen we vaak:
Bestuurders en managers die over de coronacrisis heen proberen te kijken zien in dat er na deze crisis de volgende crisis moet worden gemanaged. Deze crisis laat zich als volgt samenvatten: de beschikbaarheid van medewerkers versus de uitgestelde zorgvraag.
Denk hierbij aan:
Het is van belang dat de toegevoegde waarde die we als maatschappij nu zien in personeelsplanning ook borgen in de toekomst.
Waar zijn de patiënten op de SEH die er voor de crisis wel waren?
Spril kan organisaties helpen met een onafhankelijk advies wat antwoord geeft op de volgende vragen:
Deze vragen helpen organisaties om de centralisatie van personeelsplanning te borgen vanuit 3 verschillende perspectieven:
De tandzorg voor miljoenen Nederlanders is uitgesteld
Een change proces met als resultaat een integraal capaciteitsmanagement proces als ‘enabler’ voor de organisatie. Het doel is dan een centraal ingerichte capaciteitsmanagementorganisatie. Hier kan Spril in de vorm van een projectmanager en projectondersteuning in het change proces ondersteunen.
De quick wins We weten waar het laaghangend fruit te vinden is. Dit zijn over het algemeen kleine ingrepen die snel verbetering laten zien.
De basis op orde Dit onderdeel bestaat uit het in beeld brengen van wat er dient te gebeuren om het “stuur” weer in handen te krijgen.
Capaciteitsmanagement in de lead Tot slot brengen we in beeld hoe je vanuit de basis op orde, het symbolische “stuur” de auto weer veilig en efficiënt over de weg kan laten bewegen.
Wil je direct aan de slag:
1. Met het snel en effectief opzetten van capaciteitsplannen of plus/min scenario’s?
2. Het inzetten van een van onze interim experts in, een operationeel planner, een senior planner of een consultant
Neem contact op met Esther of Pepijn
3. Hoe staat de planorganisatie er nu voor? Krijg snel inzicht in het verbeterpotentieel
Download hier onze Checklist Personeelsplanning
4. Hoe borg ik straks de gecentraliseerde inrichting van de personeelsplanning binnen mijn organisatie?
Neem contact op met Esther of Pepijn
Neem contact op met Pepijn Martens
Email: pepijn@spril.nl
Telefoonnummer: 0614422700
Spril
Microfoonstraat 5
1322 BN Almere [route]
Spril
Microfoonstraat 5
1322 BN Almere
Copyright © 2024 Spril - Made by TRGR