Inloggen

menu

Post HBO WFM voor het klantcontactcenter

€ 7499
ex. BTW (21%)
18
dagen
Meerdaagse opleiding

Over deze opleiding

Tijdens de Post HBO Workforce Management voor het Klantcontactcenter duiken we diep in de vakinhoud. Je leert hoe je een optimale werkvoorraad verwerkt door medewerkers van het klantcontactcenter efficiënt en effectief aan te sturen. Daarnaast richten we ons op het ontwikkelen van competenties en het versterken van relevante vaardigheden om je rol nog beter te vervullen.

Wat kun je na deze opleiding

  • Ten eerste, je kunt de volledige WFM-cyclus uitvoeren, beoordelen en optimaliseren.
  • Daarnaast kun je de organisatie gefundeerd adviseren over verschillende capaciteitsscenario’s en duidelijk de (financiële) gevolgen daarvan aangeven.
  • Verder kun je vanuit het WFM-perspectief afdelingen begeleiden bij onderzoeken en voorstellen die concreet leiden tot verbeteringen van kwantitatieve resultaten.
  • Ook leer je hoe je de efficiency van klantcontact (systeeminrichting en operationeel) kunt optimaliseren en vergroten.
  • Bovendien weet je hoe je een positieve bijdrage kunt leveren aan medewerkerstevredenheid, onder andere door het toepassen van verschillende roostertechnieken en beschikbaarheidsregelingen.
  • Tot slot weet je hoe je de bereikbaarheid van het klantcontactcenter kunt optimaliseren en daarmee de klanttevredenheid significant kunt beïnvloeden.

Inhoud opleiding Post HBO WFM voor het klantcontactcenter

In de opleiding staat de werkpraktijk centraal, maar er is daarnaast ruimschoots aandacht voor de theoretische onderbouwing. Allereerst leer je hoe je alle stappen uit de WFM-cyclus in context kunt plaatsen en uitvoeren. Vervolgens richten we ons op de competenties die essentieel zijn voor een WFM-er om de organisatie optimaal te ondersteunen en adviseren. Denk hierbij aan presenteren, samenwerken en adviseren.

Daarbij besteden we ook aandacht aan relevante kennis en vaardigheden, zoals het gebruik van WFM-systemen, Excel-toepassingen, leiderschap en backofficebesturing. Tot slot wordt de opleiding afgesloten met twee praktijkopdrachten, een theorietoets en een eindopdracht.

De totale studielast bedraagt ongeveer 450 uur, wat gelijk staat aan 16 EC (European Credits). Dit komt neer op een gemiddelde studielast van ongeveer 12 uur per week. Van de 16 EC besteed je ruim 4 aan het uitwerken van de eindopdracht: een verbeterplan voor een bestaande organisatie, bij voorkeur de organisatie waar je werkzaam bent.

Van inschrijving tot start: zo werkt het

Wanneer je je inschrijft voor de opleiding zullen we contact met je opnemen voor een persoonlijk intakegesprek. Hierin bespreken we jouw verwachting van de opleiding, het aanvangsniveau waarvan wordt uitgegaan en de verwachte studiebelasting per week. Na deze afstemming zullen we de inschrijving schriftelijk bevestigen en je opnemen op de deelnemerslijst. Je ontvangt ongeveer 4 weken voorafgaand aan de eerste lesdag de deelnemersinformatie. Hierin vind je alle praktische informatie over de lesdagen, voorbereiding, studiemateriaal, examens & herkansingen.

Lesprogramma

Colleges:

  • Introductiecollege
  • De Workforce Managementcyclus

Leerdoelen/eindtermen blok 1:

  • Kennis van de (samenhang tussen de) processtappen binnen de WFM-cyclus;
  • Inzicht in de mogelijkheden en gevolgen van de positionering van WFM binnen de organisatie.

Colleges:

  • Forecastmethoden op gemiddelden, trend en seasonality
  • Gevorderde forecastmethodieken
  • Capaciteitsmanagement 1
  • Capaciteitsmanagement 2
  • Poolmanagement
  • Budgetteren
  • Werkcollege praktijkopdracht 1
  • Presentaties praktijkopdracht 1

Leerdoelen/eindtermen blok 2:

  • Kennis en beheersing van de uitvoering van de verschillende forecastmethodieken;
  • Het bouwen van een capaciteitsplan, met behulp van diverse Exceltoepassingen;
  • Het gefundeerd adviseren van het management van een organisatie over poolmanagement en sourcing op operationeel, tactisch en strategisch niveau, inclusief de financiële gevolgen.

Colleges:

  • Roosteren
  • Zelfroosteren
  • Arbo en de arbeidstijdenwet
  • Trafficmanagement
  • Rapportage en analyse

Leerdoelen/eindtermen blok 3:

  • Kennis van de aspecten van de Arbowetgeving en de arbeidstijdenwet;
  • Weten welke componenten van belang zijn om een dekkend rooster op te leveren;
  • Weten welke methoden van zelfroostering er zijn en hoe men kan bepalen welke methode
    passend is voor de eigen organisatie;
  • Weten welke strategieën je kunt inzetten bij trafficmanagement om de KPI’s te behalen;
  • Inzicht in en beheersing van het proces van datamanagement, dataschonen en het maken van
    rapportages en analyses;
  • Weten welke data relevant is om de output van het WFM-proces te verbeteren;
  • Inzicht krijgen in de relatie tussen het WFM-proces en de klant- en medewerkerstevredenheid.

Colleges:

  • Projectmanagement
  • Besturingsmethodieken
  • Van Blackoffice naar Backoffice
  • Verandermanagement

Leerdoelen/eindtermen blok 4a:

  • Bekendheid met de verschillende modellen voor klantcontactcenter besturing en weten wat de belangrijkste
    verschillen zijn;
  • Bekendheid met de huidige status van Backoffice-besturing en beschikbare technische voorzieningen;
  • Bekendheid met de ontwikkelingen op het gebied van Backoffice-besturing;
  • Kennis van verandermanagement en dit kunnen toepassen bij het begeleiden van een veranderproces
    in de organisatie;
  • Inzicht krijgen op de onderdelen die doorgaans in een projectplan aan de orde komen en de manier waarop
    zo’n plan tot stand komt.

Colleges:

  • Leiderschapsstijlen en persoonlijk leiderschap
  • Gesprekstechnieken 1: communicatie algemeen en adviseren
  • Gesprekstechnieken 2: presenteren en overtuigen
  • Gesprekstechnieken 3: beïnvloeden

Leerdoelen/eindtermen blok 4b:

  • Onderbouwde adviezen op overtuigende wijze presenteren en weten welke presentatievorm het beste
    aansluit bij het publiek;
  • Kennis van gesprekstechnieken die ondersteunen bij adviseren, onderhandelen en beïnvloeden en deze
    kunnen toepassen;
  • Beter worden in het met vertrouwen spreken in het openbaar;
  • Presenteren op een manier die bij jou past;
  • Kennis van de eigenschappen van effectief (persoonlijk) leiderschap, leiderschapsstijlen en situationeel
    leiderschap.

Colleges:

  • Het schrijven van een verbeterplan
  • Verbeterplan: presentatie onderzoeksvragen
  • Eindpresentaties

Leerdoelen/eindtermen eindopdracht:

  • Algemene einddoelen opleiding;
  • Kennis en ervaring in het opstellen van een projectplan;
  • Onderbouwde adviezen op overtuigende wijze presenteren en weten welke presentatievorm het beste
    aansluit bij het publiek.

 

PHBO Startdatum maart 12/03/2025
Dag 2 25/03/2025
Dag 3 08/04/2025
Dag 4 22/04/2025
Dag 5 13/05/2025
Dag 6 27/05/2025
Dag 7 10/06/2025
Dag 8 24/06/2025
Dag 9 09/09/2025
Dag 10 23/09/2025
Dag 11 07/10/2025
Dag 12 04/11/2025
Dag 13 18/11/2025
Dag 14 02/12/2025
Dag 15 13/01/2026
Dag 16 27/01/2026
Dag 17 10/02/2026
Dag 18 10/03/2026

 

PHBO Startdatum September 03/09/2025
Dag 2 17/09/2025
Dag 3 01/10/2025
Dag 4 15/10/2025
Dag 5 12/11/2025
Dag 6 26/11/2025
Dag 7 10/12/2025
Dag 8 07/01/2026
Dag 9 21/01/2026
Dag 10 04/02/2026
Dag 11 04/03/2026
Dag 12 18/03/2026
Dag 13 01/04/2026
Dag 14 15/04/2026
Dag 15 20/05/2026
Dag 16 03/06/2026
Dag 17 17/06/2026
Dag 18 01/07/2026

De erkenning

Diploma

De Post HBO Workforce Management opleiding voor het klantcontactcenter is geaccrediteerd door het Centrum voor Post Initieel Onderwijs Nederland (CPION). Afgestudeerden ontvangen een officieel erkend diploma en worden bijgeschreven in het register van afgestudeerden.

Inschrijven? Zo gedaan!

Hieronder zie de startdatums van deze opleiding. In sommige gevallen kun je op diverse datums beginnen. Mocht je twijfelen over een datum, of niet zeker weten of dit iets voor je is, staan we altijd voor je klaar om je verder te helpen.

Startdatum
Locatie
Lestijden
Bedrag
12
mrt
Microfoonstraat 5 – 1322 BN – Almere
n.t.b.
€7499
ex. BTW (21%)
03
sep
Microfoonstraat 5 – 1322 BN – Almere
n.t.b.
€7499
ex. BTW (21%)

Toegang tot premium artikelen

Sluit venster

Login

Account maken

Ik zoek een interimmer

Sluit venster

Vul je gegevens in

Offerte aanvragen

Sluit venster

Uw gegevens